Nu lanceres VW up som elbil i Danmark - Pris: 186.000 kr

I november 2013 ramte VW e-up! Danmark. Det skete da Folkevogn introducerede deres nye elbil hos 4 udvalgte forhandlere i Hovedstadsomr�de samt i Odense og �lborg

af Per Pra�m - Dansk Elbil Komit� (33-oktober-2013)

2013 blev et godt �r for elbilen. I starten af �ret kom den nye Euro-Leaf fra Nissan og hen over sommeren begyndte Renault at levere deres Zoe elbil til de danske kunder. S� kom Folkevogn endelig med deres f�rste elbil: VW e-up.

Ved f�rste �jekast er det n�sten umuligt af se at der er tale om en elbil, men for kendere vil de sm� forskelle i forhold til den benzin-drevne Up! hurtigt blive til at f� �je p�: El-udgaven vil lettest kunne kendes p� de to LED-b�nd, som udg�r k�relyset i forkofangeren.

Bagp� vil e-up'en - ud over den manglende udst�dning - kunne kendes p� de to r�de refleksb�nd i kofangeren, som modsvarer LED-k�relyset foran. Ellers er alt andet stort set, som den almindelige Up! - Der er den samme plads i kabinen (dvs. til 4 personer) og bagagerummet har pr�cis samme st�rrelse.

Det vil sige at batteripakken "stj�ler" ikke noget plads hverken, n�r det g�lder siddekomfort eller bagageplads.

Batteripakken er anbragt under s�derne og elmotoren har VW form�et at putte ind i det eksisterende motorrum:

Elmotor p� 60 kW

Selve elmotoren ligger foran forakslen (den gule p� figuren herover). Der er tale om en tre-faset elmotor p� 60 kW (82hk), som yder et maksimalt drejningsmoment p� 210 Nm. Sammen med det faktum, at der ikke er behov for gearskifte, g�r det e-up'en til den hurtigst accelererende bil i Up-familien. Topfarten er hele 130 km/t

Elmotoren, der er vandk�let, er bygget sammen med et reduktionsgear samt et differentiale. Oven p� motoren er placeret to elektronikbokse. Denne er den inverter, som laver batteripakkens 374 volt j�vnsp�nding om til en 3-faset vekselstr�m, som driver elmotoren. Ved siden af (under det sorte d�ksel med VW logoet p� billedet herunder) ligger bilens on-board lader. - Det er motorinverteren, som ses til venstre med de orange h�jsp�ndingsstik.

Derudover er det de s�dvanlige p�fyldninger til k�levand, bremsev�ske og sprinklerv�ske.

F�rste elbil i Danmark med det nye CCS ladestik

Opladning af e-up'en kan ske enten med 230 volt vekselstr�m eller direkte med j�vnstr�m fra en ekstern hurtiglader

VW e-up bliver den allerf�rste elbil, som kommer til Danmark med det nye (tyske) CCS (Combined Charging System). I daglig tale kaldes det ladestik, som denne elbil har, for et Combo-2 stik. Navnet hentyder til dets arv fra et almindeligt IEC type 2 ladestik (ogs� kendt som et Mennekes-stik). Som det ses p� billedet herover, s� er der tale om et type 2 AC-stik, som er udvide med 2 kraftige ben til hurtigladning.

Mormor f�lger altid med

Som standard (modsat Renault Zoe) kommer VW e-up! med et mode-2 ladekaben. Det er det kabel, som popul�rt kaldes et "mormor-kabel" - dvs. et kabel med et Mennekes-stik, som passer i elbilen, i den ene ende og et almindeligt 230 volts stik i den anden ende. Midt p� kablet er en elektronikboks, som tager sig af den p�kr�vede kommunikation med elbilen.

VW har bygget et par features ind i dette kabel, som hidtil ikke har v�ret set f�r. Boksen har en tykknap-funktion, hvor ladestr�mmen kan s�nkes i et par trin fra 6 og op til 10 ampere. Dette g�r at man kan sikre sig med sprungne sikringer, n�r man g�ste-lader

Endvidere er der indbygget en temperaturf�ler i selve 230 volts-stikproppen. Den m�ler temperaturen for b�de stikprop, s�vel som den stikkontakt, hvor elbilen er tilsluttet. Ideen er at man kan skrue ned forladestr�mmen i takt med at stikkontakten bliver varm og dermed undg� en nedsmeltning af stikkontakten.

Den maksimale ladeeffekt vil med dette kabel v�re 2300 Watt og det giver en ladetid p� 9 timer.

Hjemmelader fra CLEVER

Folkevogn har ogs� en hjemmelader - en Wallbox, som p� VW-sprog kaldes en e-Station. Der er her tale om en 1-faset AC oplader p� 16 ampere, hvilket giver en ladeeffekt p� 3,7 kWatt. Den opgivne ladetid ved brug af denne box er 6 timer for en fuld opladning.

Det er tyske Bosch, som levere s-Stationen til VW. Her i Danmark har VW indg�et aftale med CLEVER om at de skal forest� installationen af disse ladebokse. Ladeboksen kan enten k�bes - s� er prisen 9995 kr inklusive installation - eller man kan leje ladeboksen for 299 kr pr. m�ned.

Hvis man lejer, s� har man via CLEVER mulighed for at f� refunderet 1 krone i afgifter for hver kWh, man putter p� sin elbil. Hvis man v�lger at leje, s� skal man ikke betale for selve ladeboksen, men installationen skal betales og den koster 4995 kr.

Hurtigladning koster 4000 ekstra

VW e-up kan ogs� hurtiglades med j�vnstr�m fra ekstern hurtiglader. S� vil man kunne oplade fra 0 til 80% omkring en halv time. Nu er der bare den hage ved e-up'en at den er ikke kompatibel med det landsd�kkende net at CHAdeMO ladestationer, som CLEVER har opsat, idet CCS bruger et andet ladestik.

CLEVER har dog lovet at de hurtigst muligt vil udbygge deres netv�rk med 50 nye hurtigladere med Combo-2 stik - Rygter vil vide at den f�rste af disse vil v�re i drift inden for den n�ste m�ned p� en Shell-station i Sydhavnen i K�benhavn.

Selvom bilen altid bliver leveret med et Combo-2 stik, s� er det ikke aktivt medmindre man tilk�ber en ekstra option, som koster 4000 kr. Denne option skal k�bes med, n�r man bestiller bilen - den kan ikke eftermonteres, hvis man senere fortryder. Det vil v�re min anbefaling altid at bestille hurtigelademuligheden med uanset om man tror, at man aldrig vil f�r brug for den, eller ej.

Det m� antages at en brugt e-up, som ikke kan hurtiglade, vil v�re sv�rere at s�lge brugt og m�ske til en d�rligere pris - s� husk at smide de 4000 oven i, n�r du bestiller din e-up.

Hvordan er det s� at k�re i en e-up?

Undertegnede havde forn�jelsen at f� en kort pr�vetur i en e-up og ud fra denne korte tur forholdsvis i byk�rsel, s� m� konklusionen v�re "tumbs-up". N�r man f�rste gang s�tter sig ind i en e-up, s� ligner den fuldst�ndig den almindelige Up! - det eneste der kunne give et lille fingerpeg om at der er tale om en elbil er gear-stangen, men her kunne der reelt lige s� godt v�re tale om en benzin-drevet Up! med automat-gear.

Alle instrumenter og radio mv. er pr�cis de samme, som man finder i den almindelige bil - Det er f�rst n�r n�glen drejes og instrumenterne v�gges til live, at men opdager at nogle af dem viser med lidt andre m�leenheder.

Der hvor man normalt finder omdrejningst�lleren, bruges det samme instrument til at vise hvor mange kW'er der forlader (eller kommer tilbage p�) batteripakken. "Benzin-m�leren" viser stadig tankindholdet, men nu er det blot batteripakkens kilo-Watt-time-indhold, der vises.

Som standard er VW's GPS navigation (kaldet Maps+More) installeret. Det er fordi det er p� denne (GPS)sk�rm at alle "elbils-tingene" er samlede. Denne touch-sk�rm er blevet udvidet med en r�kke ekstra menu'er og funktioner, som specielt relatere til elbilen.

VW er ved at introducere et nyt ord i det danske sprog, n�r det g�lder elbiler: Rekuperation - det er det som vi andre normalt vil betegne som "regenerativ bremsning" dvs Det faktum at en elmotor kan nedbremse elbilen, samtidig med at bilens bev�gelsesenergi omdannes til el, som igen lades tilbage p� batterierne.

Med gear-skifteren kan man v�lge mellem flere forskellige niveauer af motorbremsning (rekuperation). Normalt, n�r man skal k�re fremad, s�ttes gearv�lgeren i position D. Som udgangspunkt er der stort set ingen motorbremsning i denne position, men ved at skubbe gearv�lgeren sidel�ns en eller flere gange, s� kan der v�lges med 3 forskellige styrker af rekuperation.

Man kan ogs� v�lge fra starten at flytte gearv�lgeren helt ned til position B, hvorved man opn�r det h�jeste niveau af regenerativ motorbremsning. Personligt er det denne indstilling, som passer mig bedst. Jeg kan godt lide at k�re elbil p� den m�de, som Tesla kalder "one-pedal-driving", hvilket vil sige, at motorbremsningen er s� kraftig, at man meget sj�ldent i byk�rsel har behov for at flytte foden til bremsepedalen.

N�r de to h�jeste niveauer af rekuperation er blevet valgt, vil bilen selv t�nde bremselyset bagp�, n�r der bremses med elmotoren.

Komfort

I vinterhalv�ret vil e-up have er par features, som mange almindelige bilister sikker vil blive misundelige p�. For at mindske behovet for energi til opvarmning, s� kan e-up forvarmes (eller afk�les) med str�m fra stikkontakten, forudsat den er sat til opladning. Det betyder at man en vintermorgen kan komme ud til er fuldt opt�et og opvarmet elbil samtidig med at batterim�leren stadig vise 100 %. Denne funktion g�r at de kolde tider ikke g�r s� meget ud over r�kkevidden, som det ellers ville have gjort.

N�r en elbil f�rst er forvarmet, s� skal er faktisk ikke bruges s�rligt meget energi p� at vedligeholde temperaturen under den efterf�lgende k�retur. Noget der dog ofte er et problem er dog p� forruden, men her har VW udstyret e-up'en med en forrude med indst�bte varmetr�de, s� hvis man benytter den sammen med s�devarmen, s� kan man faktisk slukke for bilens normale varmeapparat under k�rsel.

Car-net

Ligesom Nissan har CarsWings, s� vil der ogs� f�lge en Web/smartphone app med til e-up'en. VW kalder deres software for Car-Net.

Det betyder at man fra sin smartphone kan f�lge batteriet ladestilstand, starte og stoppe opladning, fjernstarte bilens klimaanl�g og endelig, hvis man ikke kan huske, hvor man parkerede, s� kan app'en vise p� et kort hvor bilen senest er blevet efterladt.

Sidstn�vnte kan ogs� kaldes "skilsmisse-funktionen" idet manden p� sin PC, kan se om konen har parkeret foran elskerens hus.

Garanti

VW yder den hidtil bedste garanti p� elbilens batterier - det kunne nogle af konkurrenterne l�re af.

Ud over 2 �r nyvogngaranti, 3 �rs lakgaranti og 12 �r rustgaranti, s� er 8 �rs batterigaranti (dog maks 160.000 km). Hvis batteripakken inden for denne periode kommer under 70 % af den oprindelige ydelse, s� vil VW bringe det op p� niveau igen ved af udskifte de d�rlige battericeller.

Det skal ogs� bem�rkes at elbilen f�rst skal have serviceeftersyn efter 2 �r/30.000 km.