DELK's Guide til hjemmeopladning af den elbil

Der er en lang rkke valg, som skal tages, efter man har kbt sig en elbil: Hvordan oplader jeg min nye elbil? Kan jeg klare mig med en discount-lsning bestende af en ny udendrs stikkontakt og det medflgende mode-2 ladekabel? - Eller er jeg ndt til at anskaffe en dedikeret ladeboks?

af Per Pram - Dansk Elbil Komit (19-december-2015)

Elbil ladestik

Alle nye elbiler skal vre udstyret med et specielt ladestik for at kunne blive godkendte til salg i EU. Hvor man fr i tiden blot brugte almindelige netstik og stikkontakter, nr elbilen skulle oplades, s har en moderne elbil et specielt "elbil-stik" med et par ekstra ben.

IEC norm (61851), som beskftiger sig med ladestik til elbiler, angiver at man enten kan benytte Mode 2 eller Mode 3, nr elbilen skal oplades med vekselstrm.



Mode 2 - Opladning med "Mormor-kabel"

Nr man kber en elbil i Danmark, vil der ofte i bagagerummet vre et ladekabel. Dette medflgende ladekabel er et skaldt mode-2 ladekabel - populrt kaldet et "mormor-kabel". Det passer i en almindelig stikkontakt, men midt p kablet sidder der en elektronisk boks, som tager sig af de sikkerhedsmssige aspekter.

Navnet "mormor-kabel" er en fordanskning af det engelske "Grandmar-cable". Som navnet antyder er det et ladekabel, som benyttes nr man besger mormor. Derfor er det kabel ogs kendt som "gste-ladekabel" eller "nd-ladekabel", hvilket antyder at kablet ikke er tiltnkt til daglig brug.

Kablet sger for at begrnse elbilens strmforbrug til 10 ampere. Hvis ikke det gjorde det, ville sikringerne i husets el-installation springe hele tiden. Endvidere srger boksen p kablet for, at stikket, nr det sttes i elbilen eller tages ud, altid er strmlst. Det vil sige strmmen er slukket, s der ikke opstr de gnister, som ellers kommer, nr en strmfrende ledning afbrydes.

Derfor skal man ogs altid starte med at stte kablet i stikkontakten, fr det forbindes til elbilen, og i modsat rkkeflge nr kablet kobles fra. Dvs. Frst ud af bilen og s ud af stikkontaken.

Gr man det i modsat rkkeflge risikerer man med tiden at "brnde" stikkontaken af.

I elbilens instruktionsbog str der, at man ikke m benytte forlngerledninger eller kabeltromler, hvis ladekablet ikke kan n stikkontakten. Det skyldes at der inde i stikproppen, som sttes i stikkontakten findes en temperaturfler, som mler om stikkontakten bliver for varm.

Nr der bruges forlngerledninger, bliver ladekablets mikrocomputer uvidende om eventuel brandfare ved en overbelastet stikkontakt, da den kun kan se temperaturen p forlngerledningens hunstik. Endvidere er alle de gngse forlngerledninger slet ikke tykke nok (kobber tvrsnit) til at kunne klare en elbil, der oplader i 8-10 timer.

Bemrk, at der med til ladeboksen flger et lille "snrrebnd", som skal fres i gennem de to huller i ladeboksen, hvorefter der bindes en knude p begge de lse ender. Resultatet er at ladeboksen fr en lille strop, som den kan hnge i. Det er vigtigt at du benytter denne strop til at aflaste kablet og stikproppen.

Hverken stikkontakt eller netledning kan tle til dag efter dag at skulle bre vgten af ladeboksen. S vil nogle sikkert sige: "Hvorfor er kablet til stikkontakten s kort?". Svaret er ligetil hvis det var lngere, kunne man risikere at ladeboksen l og sejlede i en vandpyt. Derfor foreskriver normen at der ikke m vre mere end 30 cm kabel mellem stikprop og ladeboks.



Mode 3 - Opladning via vgmonteret ladeboks

Opladning i henhold til Mode 3 sker med en dedikeret ladeboks, som ved hjemmeladning normalt monteret p vggen i garagen eller i carporten. Da denne type boks sledes er en del af husets faste installation og da den er installeret af en autoriseret el-installatr, s vil den normalt kunne lade hurtigere end mormorkablet, da den ikke er begrnset at en normal stikkontakts kapacitet.

Ladeboks eller mormorkabel?

Mormorkablet er den billigste ladelsning, da kablet flger "gratis" med bilen, men det giver ogs nogle ulemper i det daglige brug.

For det frste, skal man, hver gang elbilen skal oplades, bne bilens bagagerum, bne tasken med ladekablet, tage ladekablet ud, lukke bagagerummet, stte ladekablet i stikkontakten fr man til sidst kan stte det i elbilen. Og hele baduljen baglns igen nr oplandingen skal afbrydes. Man ender ofte med at kablet aldrig kommer p plads i sin taske, men bare ligger og flyder lst i bagagerummet.

Nogle vlger, at ladekablet lade blive hngende i stikkontakten, nr hjemmet forlades i elbilen. Det kan man da ogs godt, s lnge man ikke lber tr for strm p turen. Det er jo ret uheldigt at st et eller andet forladt sted og s ligger ladekablet hjemme i carporten.

Personligt foretrkker jeg en fastmonteret, vghngt ladeboks frem for at benytte mormorkablet i det daglige.

For det frste, s slipper man med at det bvl med at hente kabel til og fra bagagerummet. Det tager kun 15 sekunder at tage ladestikket ud af ladeboksens holder og stte det i elbilen. (Tilsvarende om morgnen nr man skal p arbejde: Ladestikket ud af elbilen og p plads i holderen p vggen).

For det andet, s vil en dedikeret ladeboks lade med 16 ampere frem for mormorkablets 10 ampere. Det er 60 % hurtigere !

Hvis man krer mere end 10.000 km om ret, kan man overveje et leje ladeboksen, frem for at kbe den. Nogle af de firmaer, som slger ladebokse, tilbyder via udnyttelse af smuthuler i skattelovgivningen at give dig 1 krone tilbage i afgifter p den strm, som du putter p elbilen.



Altid en dedikeret installation til elbilen

Uanset om man vil njes med at benytte det medleverede ladekabel, eller om man vlger at f installeret en ladeboks, s er det Delks ufravigelige anbefaling altid at oplade elbilen fra en nyetableret selvstndig sikring i husstandens gruppetavle. Det er simpelt hen for farligt blot at bruge en eksisterende udendrs stikkontakt, som tilfldigvis befinder sig i carporten og som deler sikring med en del andre forbrugsgenstande.

Der br altid etableres en selvstndig gruppe bestende af en automatsikring og et separat HPFI, som udelukkende bruges til at levere strm til elbilen. Denne gruppe vil normalt vre p 16 ampere. Ved en-faset oplading kan man med fordel benytte et skaldt "kombi-rel", hvor HPFI afbryder og sikring er sammenbygget i en enhed. Kablet fra gruppetavlen ud til elbilen skal vre mindst 2,5 kvadrat - evt. tykkere hvis der er mere end 15-20 meter kabel ud til elbilen.

Man skal huske at en elbil ofte vil belaste med 10 eller 16 ampere kontinuerligt i helt op til 8 timer, og det er normale stikkontakter ikke lavet til.



Sikkerhedsstyrelsen advarer mod at oplade elbilen fra en stikkontakt

Som det ses af ovenstende link, s siger Sikkerhedsstyrelsen at man ikke br bruge en stikkontakt til den daglige opladning af elbilen. DELK mener dog at man godt kan benytte mormorkablet og en stikkontakt, s lnge det sker via en nyetableret stikkontakt.