Opladning af elbiler - IEC norm 61851

I takt med at elbilerne udvikler sig, er der opstået et behov for standardisering. IEC norm 61851 beskæftiger sig med ledningsforbindelser til oplading. I denne norn defineres fire modes hvor en elbil kan forbindes til opladning.

af Per Praëm - Dansk Elbil Komité (22-november-2015)

IEC 61851 - mode 1

Mode 1 er opladning fra de stikkontakter, som allerede findes. Det vil sige op til 13 ampere på en trebenet jordstikkontakt og maksimalt 16 ampere, hvis det blå CEE-stik benyttes.

Mode 1 åbner også mulighed for at benyttes 3 faser med f.eks. det røde CEE-stik, men det er endnu ikke set benyttet på nogle af de eksisterende elbiler.

IEC 61851 - mode 2

Mode 2 introducerer et specielt stik ind mod elbilen, idet der er tilføjet to ekstra hjælpeben i stikket.

Hele idéen bag mode 2 er at gøre tilslutningen af elbilen mere sikker.

Der er f.eks. ikke strøm på ledningen, når stikket tages ind og ud, lige som der også er konstant overvågning af afledning til jord og overstrøm.

Mode 2 foreskriver at stikket mod elbilen har disse egenskaber, hvorimod stikket mod elnettet er et af en almindelig gængs type.

Det er derfor nødvendigt af der indføres en boks midt på kablet, som giver de beskrevne funktioner. I Danmark vil mode 2 ofte være begrænset til 10 ampere (2,3 kW), da vores stikkontakter ikke kan holde til mere.

Mode 2 ladekablet har fået kælenavnet "mormor-kabel", da det ikke er tiltænkt daglig opladning af elbil, men mere som et gæste-ladekabel, når man f.eks. besøger mormor.

IEC 61851 - mode 3

Mode 3 går et skridt videre. Her flyttes elektronikken fra mode 2 boksen ind i ladestanderen og der benyttes specielt stik i begge ender af kablet.

En mode 3 ladeboks / ladestander kan enten være med fast monteret ladekabel - denne løsning benyttes ofte ved hjemmeopladning.

Eller den kan være med ladeudtag, så man skal bruge et løst ladekabel med mode 3 stik i begge ender.

Sidstnævnte løsning benyttes ofte ved offentlige ladestandere, hvor man ikke kender type af ladestik i de varierende elbiler, som besøger standeren. Løsningen med løst ladekabel har den fordel at man kan lade alle elbiler, blot ved at skifte ladekabel.

Mode 3 kan både være enfaset og trefaset opladning. Ved 1 fase er effekten i henhold til dansk lovgivning (fællesregulativet) begrænset til 15 ampere (3,7 kW). Ved 3 faset opladning kan der vælges mellem 3 ladestyrker (afhængig elforsyningen til ladeboksen/standeren).

3 x 16 ampere giver 11 kW.

3 x 32 ampere giver 22 kW

3 x 63 ampere giver 43 kW

IEC 61851 - mode 4

Mode 4 beskriver opladning med jævnstrøm (DC) fra en ekstern ladestation til fast charge med rigtige høje energiniveauer.

Her har den japanske sammenslutning af elselskaber og bilproducenter, der kalder sig CHAdeMO, gået et skridt videre og lavet en de facto standard for den type opladning.

I Europa er BMW og VW gået sammen om en anden standard for ladestik til DC opladning, som kaldes CCS (Combined Charge Standard).