Nissan e-NV200 - Elektrisk varevogn bygget p� Nissan LEAF teknologi

af Per Pra�m - Dansk Elbil Komit� (23-september-2012)

Ved at kombinere det bedste fra to k�ret�jer - Nissan LEAF og Nissan NV200 - er den innovative Nissan e-NV200 m�lrette mod at cementere Nissans position som verdens f�rende inden for elbiler.

Selv om der officielt stadig er tale om et koncept k�ret�j, s� giver e-NV200 kassevognen en klar indikation at Nissans vil komme med en eldrevet varebil - Det forventes at produktionen starter i 2013. Lige nu har den verdenspremiere p� Hannover Motor Show.

Hurtigladning

Batteripakke, elmotor og motorstyring er hentet fra Nissan Leaf og det betyder bl.a. at de firmaer, som m�tte investerer i e-NV200, kan forvente samme features som Nissan LEAF. F.eks. kan CHAdeMO hurtigopladning fra 0-80% p� 30 minutter, give mere fleksibilitet sammenlignet med f.eks. Renault Kangoo, idet bilen kan lades n�sten fuldt op under en middagspause.

Egen str�mforsyning

En anden smart feature, som Nissan e-NV200 vil kunne tilbyde, er en indbygget "stikkonktakt", som kan str�mforsyne elektrisk v�rkt�j og udstyr op til 6000 Watt. Det kunne f.eks. v�re et mobilt v�rksted eller en mobil "p�lsevogn".

Batteripakkens placering under gulvet i varerummet bidrager til at s�nke bilens tyngdepunkt samtidig med at lastrummets st�rrelse opretholdes (sammenlignet med den konventionelle NV200). Til trods for sine kompakte udvendige dimensioner, s� vil e-NV200 kunne tilbyde en lasvtolumen p� 4.2m3 med mulighed for at stille to europaller i forl�ngelse af hinanden.

80 kW Elmotor

Str�mmen til den meget lydsvage 80kW AC synkron el motor leveres af et lithium-ion batteri p� 24 kWh, som best�r af 48 kompakte moduler. Ligesom i Nissan LEAF, vil elmotoren kunne generere et drejningsmoment p� 280 nm.

Test af e-NV200 er allerede igang

Nissan er allerede igang med en prototype test af e-NV 200, idet en lille fl�de af konverterede batteridrevne NV200s har v�ret udl�nt til forskellige mulige kunder, Japans Post Service og FedEx.

Denne test startede i 2011 og vil forts�tte frem til udgangen af 2013. "De tilbagemeldinger, vi har f�et fra chauff�rer og operat�rer, som benytter k�ret�jerne som en del af deres daglige rutine, har allerede givet os vigtige oplysninger, som vi vil inddrage, n�r produktionen af den endelige version starter" siger Hideto Murakami fra Nissan, som tilf�jer: "Vores on-going testprogram vil s�tte e-NV200 p� pr�ve i nogle af verdens mest udfordrende bymilj�er".

Samme designudtryk som Nissan LEAF

N�r man kigger p� e-NV 200, ser man straks arven fra Nissan Leaf. Is�r fronten, hvor ladestikket gemmer sig, viser tydeligt den designm�ssige lighed med Nissan LEAF. Andre designelementer fra Nissan LEAF er f.eks. de metalbl� Nissan emblemer samt forlygternes LED lys.

Indvendigt i kabinen ses ogs� ligheden med LEAF'en: Computersk�rme med avancerede telemetri og navigation, som vil kunne v�re med til at g�re det mere effektivt at bruge elektriske e-NV 200 varebiler i sin fl�det.

7 personer minibus

Udover en kassevognsmodel s� vil Nissan ogs� kunne tilbyde e-NV200 en minibus med 7 s�der. Der er allerede planer om at teste denne model som taxi i New York.

Nissan fort�ller endvidere af e-NV 200 lanceres i 2013 og den vil skulle produceres p� en ny fabrik i Barcelona.

Specifikationer

  • R�kkevidde pr opladning: 130-150 km
  • Rumfang af lastrum: op til 4,2 m3
  • El-motor: AC Permanentmagnet synkron
  • Maksimal effekt: 109 hk (80 kW)
  • Maks. drejningsmoment: 280 Nm
  • Regenerativ bremsning: Ja
  • Transmission: fast gear, ingen kobling
  • Drivlinie: forhjulstr�k
  • Motor K�ling: V�ske
  • Batterier: Lithium-ion
  • 0-100% opladning: cirka 6-8 timer on-board lader
  • 0-80% opladningstid: ca 30 minutter ekstern oplader (CHAdeMO)