Rygter om ny batteripakke til BMW i3, som giver 200 km på en opladning.

BMW har måttet indse de snart har markedets korteste rækkevidde. Både Nissan Leaf og Kia Soul EV er begge over 200 km på en opladning, og med udsigten til øget konkurrence fra f.eks.GM's Bolt, som forventes at komme over 300 km, så mener BMW at det tid til en opgradering....

af Per Praëm - Dansk Elbil Komité (7-december-2015)

30 kWh og 200 km på en opladning fra slutningen af 2016

Da BMW's CEO Harold Krueger for lidt over en måned siden - henkastet - i et interview med avisen Die Zeit nævnte at i slutningen af 2016, vil BMW i3 få en længere rækkevidde, udløste det naturligvis en masse online-spekulationer om, hvordan ville BMW opnå dette.

Har BMW fundet et system til at presse flere battericeller sammen på den samme plads? Eller Har de fundet en ny leverandør af battericellerne, som kan levere celler med et højere energitæthed?

BMW bruger i dag battericeller på 60 Ah fra Samsung.

Rygter på nettet vil vide at BMW rent faktisk vil bruge Samsungs nye 94 Ah battericeller i i3'eren. Samme rygter mener også, at produktionen af biler med den større batteripakke vil begynde allerede i juli 2016.



94 Ah istedet for 60 Ah

Der tales også om, at BMW vil tilbyde en batteriopgraderingmulighed for nuværende i3 ejere, der ønsker en ny batteripakke med højere kapacitet. Hvad prisen på en sådan opgradering med længere rækkevidde kommer til at koste, kan der kun gættes på nuværende tidspunkt.

De nye 94 ampere-timers celler vil BMW øge i3'erens samlede batteri størrelse fra 21,6 til 33,4 kWh kWh uden at øge vægten betydeligt, hvis overhovedet. Antages det, at BMW fortsat vil tillade at man kan bruge omkring 90 % af den samlede pakke, ville det betyde, at den nye i3 har ca. 30kWh tilgængelige til brug.

200 km på en opladning

En batteripakke, hvor man får lov til at udnytte 30kWh, vil give BMW i3's rækkevidde på en opladning til noget, der nærmer sig 200 km. (180 km på el for i3 Rex)



Hvorvidt BMW rent faktisk vil bruge de nye 94 Ah celler fra Samsung er endnu ikke bekræftet, men det ligner den mest oplagte og nemmeste måde at gøre på. Samsungs nye 94 Ah celler har nemlig den samme fysiske størrelse som de 60 Ah celler, der anvendes i i3 i dag. Så opgradering til de nye celler kunne ikke være nemmere.