Vi prøvekører den nye EuroLeaf

Produktionen af Nissan Leaf uden for Japan er nu begyndt i USA og i England. Med introduktionen af ”Euro-Leaf’en” er der indført en hel række forbedringer, som vi ser nærmere på under vores prøvekørsel.

af Per Praëm - Delk (3. sep. 2013)

Nissan Leaf blev kåret som årets bil i Europa i 2011, og ser man på den nye 2013 model, som har fået kælenavnet ”Euro-Leaf” (fordi den nu bliver produceret i europa) så kan man umiddelbart ikke se forskel på den nye og den oprindelige japanske udgave.

"Umiddelbart kan man ikke se forskel på den nye Euro-Leaf og den oprindelige japanske Leaf."

Som det måske er kendt blandt en del af læserne af denne artikel, så har jeg de sidste 1½ år været den lykkelige ejer af en Nissan Leaf. Så det var med en vis bekymring at jeg mødte hos Nissan importøren for at hente nøglen til den nye Euro-Leaf – ”Tænk hvis den var så meget bedre end min egen, at jeg blev nødt til at skifte!”

Så da jeg i den efterfølgende uges prøvekørsel lod den indgå 100 % i min dagligdag, blev den målt og vejet ned til mindste detalje.





Mange små forbedringer

Ifølge Nissan er Euro-Leaf’en blevet forbedret på over 100 punkter baseret på tilbagemeldinger og forslag, der er kommet fra brugerne. For ikke at fortabe mig i petitesser, så vil jeg her nøjes med at gennemgå de ændringer, som jeg ser som de væsentligste:

  • Øget rækkevidde
  • Mindre modstand i drivlinje
  • Bedre CW-værdi ved ændring af kølergrill
  • 32 kg lettere
  • On-board lader har holdt flyttedag fra bagagerum til motorrum, hvilket give mere bagageplads
  • Varmepumpe til opvarmning af kabine giver lavere energiforbrug i vinterhalvåret
  • Supersmart 360 grader kamera-system
  • Ladeklappen kan åbnes med fjernbetjening på nøglen
  • Ladekabel kan låses fast til bilen under offentlig opladning (ingen tyveri af ladekabel)
  • Lys ved ladestik
  • Forbedret betjening af klimaanlæg (mere frihed for brugeren til at bestemme)
  • Ny knap på rat til ECO-funktion

Der var dog også et par ændringer, som jeg godt kunne have undværet / ikke brød mig om:

  • Kikset oversættelse til dansk sprog
  • Den nye fodbetjente parkeringsbremse i ”Mercedes-stil” (jeg savner min automatiske elektriske håndbremse)



360 graders bakcamera

Se hvor suverænt det nye 360 grader kamera system virker:



3 udstyrsvarianter

Den billigste model hedder Nissan Leaf Visia. Prisen for denne begynder ved 253.690 kr.
Denne model er en billig indstigningsmodel, som man efter min mening bør holde sig fra at købe, fordi Nissan i deres iver for at bringe prisen ned har sparet varmepumpen væk.

Visia er, ligesom den oprindelige japanske Leaf, udstyret med et almindeligt elektrisk varmelegeme til opvarmning. Varmepumpen bruges udelukkede til køling.

"Nye knappen til åbning af ladeklap og til fastlåsning af ladekabel"

I den danske vinterkulde, mener jeg, at det er ”et must” at kunne opvarme kabinen ved hjælp af en energiøkonomisk varmepumpe frem for en gammeldags ”dyppe-koger”. Det må forventes at Visia modellen skal bruge 3-4 gange så meget strøm til opvarmning i forhold til dens ”varmepumpende søskende” .

"Nu kan batteripakken ladetilstand aflæses direkte i procent på det nye SOC-display"

Havde Nissan blot beholdt varmepumpen, så kunne jeg godt have levet med de øvrige nedgraderinger, som er:

  • Stålfælge i stedet letmetalhjul
  • Ingen ”Follow-me-home” lys
  • Halogen i stedet for LED forlygter
  • Ingen tonede bagerste sideruder og bagrude
  • Ingen knap til ECO-kørselsindstilling
  • Ingen fartpilot
  • Ingen ”B-gear” (forøget regenerering)
  • Ingen Carwings (dvs. ingen mulighed for remote start af varme fra smartphone)
  • Ingen Navigation
  • Ingen elektrisk foldbare sidespejle
  • Ingen forlygte sprinkler og regnsensor til viskerfunktion
  • Ingen Bak-kamera

Nissan Leaf Accenta

Denne udstyrsmodel er den, som jeg vil betegne, som den direkte afløser for den oprindelige Leaf. Her har man alle de samme luksus ting, som tidligere – blot gjort endnu bedre. Her er alu-fælge, ruskinds indtræk, Carwings, navigation, bak-kamera og ikke mindst varmepumpen.

Prisen for Accenta modellen starter ved 274.890 kr

"Den nye knap på rattet til aktivering af ECO-funktionen"



Nissan Leaf Tekna

Tekna er den nye topmodel, hvor der stort set alt hvad man kan drømme om. Sammenligner man med de øvrige to modeller, ser man straks at der er tale om en Tekna-model, når man møder den på sin vej. På top modellen er de lyse farver på interiøret, som ellers har kendetegnet Leaf’en, udskiftet med mere traditionelle sorte farver på dørbeklædning og instrumentpanel – ligesom sæderne er i sort læder.

"På top modellen er de lyse farver udskiftet med sort"

Endvidere har man gjort - det ellers næsten perfekte lydanlæg – endnu bedre med forstækere og højttalere fra firmaet ”BOSE”. Den plads i bagagerummet, som ellers er blevet frigivet ved at flytte laderen ud foran, er nu blevet optaget af en subwoofer fra BOSE.

Prisen for ”drømme-modellen” begynder ved 296.790 kr

"Ud med laderen og ind med en subwoofer fra BOSE"

Konklusion

NEJ – jeg har ikke sat min ”gamle” Leaf til salg for at anskaffe en Euro-Leaf i stedet, selv om der er et par af forbedringerne, jeg frygteligt gerne ville have på min bil – her tænker jeg først og fremmest på varmepumpen til vinter, men også det suveræne kamera-system. Derfor vil min anbefaling til kommende Nissan Leaf købere, da også være at købe den mellemste udgave.

"Den nye fodbetjente parkeringsbremse i ”Mercedes-stil”"

"Kikset oversættelse til dansk sprog - hvad er en "Ktrl. Timer" ? "