Elbiler og CO2 udledning

CO2 -udledningen af de kilowatt-timer, vi danskere hver dag hiver ud af stikkontakterne, faldt markant i 2019 og har aldrig vret lavere.

af Per Pram - Dansk Elbil Komit (29-marts-2020)

Elbilen har ingen udstdning og ud leder derfor heller ikke CO2. Produktionen af elbilens el udleder derimod CO2. Hvis produktionen af el regnes med i elbilens krsel - Hvor meget CO2 ville den s udlede?

Hvert r omkring den frste marts udgiver Energinet.dk en miljdeklaration for elproduktionen. Hel deklarationen kan se p ENERGINET.DK : Miljdeklarering af 1 kWh el

Brndselssammentstningen af n kWh gennemsnitsstrm i Danmark bestod i 2019 af

18 pct. Fossile brndsler, 59 pct. vind, vand og sol, 18 pct. affald, biomasse og biogas,

og 5 pct. atomkraft.

Hvad betyder det for elbilen?

Elbilen er langt mere miljvenlig end bde den tilsvarende benzin og diesel bil. For det frste, s forurener elbil ikke der hvor den krer, men der hvor el-kraften produceres. Det betyder reduktion af smog i vores storbyer, s flere elbiler i byerne giver renere luft.

En kilometer krt i elbil her i Danmark giver 85 % mindre CO2 udslip end en kilometer krt i en tilsvarende benzin eller diesel bil.

Denne regel kan ikke gres global for hele verden, fordi den afhnger i hj grad af hvordan el bliver produceret i pgldende land. 1 kW-time produceret v.h.a. vand eller vind kraft giver selvflgelig et CO2 udslip p 0, hvorimod 1 kW-time produceret v.h.a. kul giver 820 g CO2.

I flge Energinet.dk forrsagede el-produktionen i Danmark 145 g CO2pr. kWh i 2019, det er 27 % laverer end i 2018, hvor produktion af 1 kWh i gennemsnit udledte 199 g CO2.

Elbilen

Tager vi en elbil som VWe-golf, s skal den bruge 117 Wh (11,7 kWh pr. 100 km) -for at kre 1 kilometer. Hertil skal et tab p 5 % i elforsyningsnettet. Det vil sige elvrket skal levere 122,85 Wh for at elbilen kan kre en kilometer.

I 2019 blev der udledt 145 g CO2 for hver kWh vi forbrugte. Det giver et CO2 udslip pr. km for elbilen p 122,85 Wh/km x 0,145 g /Wh = 17,8 g/km.

Benzin/Dieselbilen

Samme bil p benzin (VW Golf 1,2 85 HK) krer iflge trafikstyrelsens hjemmeside www.bilviden.dk 18,2 km p en liter benzin. Det giver et CO2 udslip p 129 g/km.

Tage man den VW Golf, som kan kre lngst p en liter benzin - en VW Golf 1,0 TSI BlueMotion 115 - s bliver udslippet 99 g/km (da denne model krer 23,3 km/l).

Den bedste VW Golf model p diesel har et CO2 udslip p 108 g/km.

Men det er ikke hele sandheden. Inden vi kan tanke en liter benzin eller diesel ved standeren p tankstationen, s har denne liter brndstof vret lnge undervejs. Olieselskaberne fortller at for hver liter rolie der kommer ind p deres raffinaderier, nr kun omkring 81 % ud til tankstationen, resten gr tabt i transport og ikke mindst selve raffineringen.

S det samlede udslip af CO2 for en benzin (eller diesel) bil er

99 g/km / 81 % = 122 g/km

Det betyder at elbilen har en reduktion p 104 g CO2 pr. km, hvilket er det samme som 85 % reduktion.

I flge Danmarks Statestik, s krer hver personbil i Danmark i snit 17.000 km om ret. Det betyder at hvis man i stedet for at kbe en ny Golf p benzin eller dieselbil, kber en e-Golf, s vil du spare klimaet for en CO2 udledning p 1,75 tons.

Skifter man derimod sin 10 r gamle benzin/diesel bil ud med en elbil, s bliver besparelsen endnu hjre, idet gennemsnittet for den danske bilpark ligger p.t. p 195 g/km.